يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۶۷۹
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۱ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸

آذر رجبی : کسب و کارهای خانگی از جمله مشاغلی است که می تواند در زمان تحریم و محدودیت واردات و صادرات، بخشی از بار اقتصادی کشور را به دوش کشیده و رقم بالایی از بیکاری را کاهش دهد چرا که در فضای خانگی این خانواده است که در کنار یکدیگر مشغول تولید کالا هستند و این نوع از کسب و کار نه نیاز به علم وفناوری دارد و نه نیازمند تامین فضا است لذا خبرنگار دیباچه پیرامون این موضوع با کارشناس اقتصادی و نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشسته است.

دکتر جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار دیباچه پیرامون کسب وکارهای خرد گفت:  به نظر می رسد در شرایط فعلی کشور بهترین فرصت و امکان برای پرداختن به کسب و کارهای خرد است. چرا که این نوع کسب و کارها هم از لحاظ اجتماعی، هم اقتصادی و هم فرهنگی می تواند برای جامعه مفید باشد.

دلیلی ندارد که مانند گذشته محیط کار افراد در کنار یکدیگر باشد | ادامه فعالیت کسب و کار‌های خرد در گرو تامین تسهیلات توسط دولت

نماینده مردم شیراز در مجلس نهم ادامه داد: تاثیرات اجتماعی کسب و کارهای خانگی این است که از فضا به محیط خانواده و مشارکت اعضای خانواده در انجام فعالیت‌ها می توان استفاده کرد و در عین حالی که یک کالا و خدمتی تولید می شود مشارکت اعضای خانواده منجر به افزایش روحیه نشاط، تقویت شادابی در خانواده شده و کمک می کند همه به نوعی خود را با این کسب و کارها درگیر کنند و امکان حضور در این فعالیت ها را داشته باشند.

وی ادامه داد: دومین نکته این است که نیاز به احداث فضای جدید و احداث ساختمان و هزینه های گزاف برای تامین مکان وجود ندارد و از فضاهای خالی و خانگی می شود در جهت انجام این فعالیت ها استفاده کرد. سوم اینکه آسیبی به زندگی خانوادگی نمی زند و ارتباطات اعضای خانواده را با یکدیگر مستحکم تر می کند و به فرد کمک می کند که در محیط خانواده فعالیت و کار خود را انجام دهند و به ارتباطات خانوادگی هم لطمه‌ای وارد نکرده و در حوزه ‌های اجتماعی و فرهنگی نیز می تواند فعالیت داشته باشد.

قادری ادامه داد: مطلب دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که این فعالیت ها نیاز به ارز و تکنولوژي های بالا ندارد و می تواند بخش عمده‌ای از نیازهای جامعه را تامین کند بنابراین در شرایط کنونی کشور که محدودیت ارزی و نقل و انتقال منابع ارزی به خارج  وجود دارد با کسب و کارهای خرد امکان این فرصت فراهم می شود.

عضو هیات مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در ادامه تصریح کرد: به نظر می رسد کسب و کارهای خانگی به ارتقای دانش و سطح علم و فناوری اعضای خانواده نیز کمک کرده و آنها را درگیر بحث تولید می کند لذا به تبع آن درگیری اعضای خانواده با مشاغل خانگی  موجب افزایش نشاط و شادابی در خانواده  توام با تعامل و همکاری اثر گذار در محیط اجتماعی و در حقیقت تامین کننده تعلق افراد به خانواده است و از هر منظر می توان دریافت که بسیاری از مشکلات اشتغال و درآمد و خدمات اجتماعی را خانواده ها می توانند تامین کنند.

قادری در پاسخ به سوال خبرنگار که آیا مشاغل خانگی در برند سازی و بومی سازی صنعت کسب و کارهای خرد می تواند مفید باشد یا خیر، گفت: قطعا ؛ به نظر می رسد اگر زنجیره‌های بعدی برای توزیع کالایی که در خانواده ها تولید می شود وجود داشته باشد و بتواند این تولیدات را به بازار برساند و اقدام به برند سازی کند می تواند در بازار برندهای تعریف شده و مشخصی، زمینه را برای معرفی کالا به جامعه و حتی کشورهای دیگر فراهم کند.  

وی ادامه داد: در حال حاضر دلیلی ندارد که مانند گذشته محیط کار افراد در کنار یکدیگر باشد، افراد می توانند هر کدام در خانه خود کار را انجام داده وبخشی از تولید و این زنجیره را در جهت ورود به بازار داخلی و خارجی بر عهده گرفته و تولیدات خود را معرفی و به بازار عرضه کنند و از این نظر برای مصرف کنندگان اطمینان ایجاد کرده و زمینه را برای اعتمادهای بعدی مردم برای خود فراهم سازند.

وی در ادامه با اشاره به نقش دولت و مدیران در حمایت از کسب  و کارهای خرد و خانگی افزود: تبعا تامین زیر ساختها توسط دولت که شامل تسهیلات مالی و تسهیلات بازاریابی است در بازار های داخلی و خارجی و همینطور شبکه توزیع و پستی که بتواند تولیدات خانگی را به بازارها عرضه کند و از طرفی مجموعه هایی باشند که بتوانند مواد اولیه این کسب و کارها را تامین کنند و در مجموع  اگر تمام نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری این مجموعه و کسب و کارها تامین شود، از ظرفیت فضاها و امکانات و منابع بلااستفاده که در خانواده ها وجود دارد قطعا به شکل بهتر و موثری می توان استفاده کرد.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳